موضوع: نظري المحركات...مهم جدا الإثنين 5 يناير 2009 - 16:36
ياجماعة هي الموضوعات دي موجودة في النظري: 1- إثبات الكفاءة لدورات الهواء القياسية؟ 2- ظاهرة الدق والصفع؟ 3- تزييت المحركات؟
بالنسبة للجزء د.أدهم ياريت حد يكتب الأسئلة علشان مش معايا
وربنا يجزيكم الخير
ref3at
المساهمات : 109 تاريخ التسجيل : 28/09/2008
موضوع: رد: نظري المحركات...مهم جدا الإثنين 5 يناير 2009 - 22:14
yessss man مع تحفظي طبعاً علي موضوع الاثبات دا مش عارف حييجي حاجة من قديم الازل كدا ولا لا بس لازم يتذاكر طبعا بردو .. والباقي اتقال في المحاضرات ولاوني لسة موصلتش في المذاكرة للحاجات دي بس علي حسب الذاكرة يعني
Te7a13
المساهمات : 150 تاريخ التسجيل : 28/09/2008 العمر : 36
موضوع: رد: نظري المحركات...مهم جدا الإثنين 5 يناير 2009 - 22:52
احب بس اعدل حاجة على كلامك احنا ما اخدناش تزييت المحركات في الترم ده وبالنسبة للجزء بتاع د: ادهم فياريت حد ينزل الحلول كاملة او لو حد فاهم ياريت يقول عشان نستفسر على حاجات معينة
Admin Admin
المساهمات : 135 تاريخ التسجيل : 26/09/2008
موضوع: رد: نظري المحركات...مهم جدا الإثنين 5 يناير 2009 - 23:49
يا ريت حد يجاوب بسرعة
ref3at
المساهمات : 109 تاريخ التسجيل : 28/09/2008
موضوع: رد: نظري المحركات...مهم جدا الثلاثاء 6 يناير 2009 - 8:30
اقتباس :
احب بس اعدل حاجة على كلامك احنا ما اخدناش تزييت المحركات في الترم ده
واللهي يابني انا داخل مخصوص علشان اعدل كلامي - لاقيتك رديت - فعلا احنا ما أخدناش تزييت في المحركات لكن اخدنا عنه مع نفس الدكتور بس في السلايدنج بيرنج في التصميم .. وعايز كمان اعدل علي رأيي في موضوع الاثبات دا علشان انا لاقيتة اول سؤال في امتحان السنة اللي فاتت فامش بعيد يكون موجود السنة دي ..
وبالنسبة للدكتور ادهم ممكن اللي عايز حاجة يسأل -بس مش انا اللي حجاوب لاني طبعا لسة مذكرتوش بس اللي عايز حاجة معينة يسال واكيد حيلاقي حد يرد علية
Te7a13
المساهمات : 150 تاريخ التسجيل : 28/09/2008 العمر : 36
موضوع: رد: نظري المحركات...مهم جدا الثلاثاء 6 يناير 2009 - 17:30
يا شباب يا ريت لو حد عارف الاثبات بتاع "dual cycle" يكتبهولنا وينوبه فينا ثواب ومن قدم شئ بيداه التقاه وحسنة كتيرة تمنع بلاوي قليلة
مصطفى
المساهمات : 20 تاريخ التسجيل : 11/11/2008
موضوع: رد: نظري المحركات...مهم جدا الثلاثاء 6 يناير 2009 - 23:04
يا جماعة الجزء بتاع اثبات كفاءة الدورات الدكتور كان مديه السنة اللي فاتت ريبورت عشان كدة جابه في الامتهان فهل هو ادانا السنة دي حاجة زي كدة أساسا أو لمح عليها ولا لأ؟
mohamed
المساهمات : 10 تاريخ التسجيل : 01/10/2008
موضوع: رد: نظري المحركات...مهم جدا الأربعاء 7 يناير 2009 - 0:43
موضوع: رد: نظري المحركات...مهم جدا الأربعاء 7 يناير 2009 - 14:58
ياريت لو حد يعرف الجزء النظرى بتاع الصفع والدق يكتبه
Admin Admin
المساهمات : 135 تاريخ التسجيل : 26/09/2008
موضوع: رد: نظري المحركات...مهم جدا الخميس 8 يناير 2009 - 0:28
الصفع هو صوت حاد ناتج من تصادم جبهتين من اللهب واسبابه ضعف التبريد 2 رقم الاوكتان قليل 3 ارتفاع درجة حرارة الجو هو تقريبا 5000 ذبذبة /ثانية
الدق هو صوت خشن (فرقعة) يحدث نتيجة ارتفاع المفاجىء فى الضغط واسبابة كبر العطلة وقلة رقم السيتان ويحث عندما يتعدى 2.5-3 بار لكل درجة فى الديزل و2بار لكل درجة فى البنزين
Admin Admin
المساهمات : 135 تاريخ التسجيل : 26/09/2008
موضوع: رد: نظري المحركات...مهم جدا الخميس 8 يناير 2009 - 0:32
لو حد يعرف حلول معادلات الاحتراق فى شيت 2 يا ريت يفولها وبسرعة
yasseralmohandes
المساهمات : 3 تاريخ التسجيل : 13/12/2008
موضوع: رد: نظري المحركات...مهم جدا الخميس 8 يناير 2009 - 15:14
" border="0" />
Admin Admin
المساهمات : 135 تاريخ التسجيل : 26/09/2008
موضوع: رد: نظري المحركات...مهم جدا الخميس 8 يناير 2009 - 17:00
شكرا يا ياسر على المجهود الرائع ده
وعلى الاستجابة الفورية ده
Te7a13
المساهمات : 150 تاريخ التسجيل : 28/09/2008 العمر : 36
موضوع: رد: نظري المحركات...مهم جدا الخميس 8 يناير 2009 - 19:02
متشكرين ليك يا ياسر والله ما جسرت ياريت كل الناس تبقا مشاركتها فعالة كده
Te7a13
المساهمات : 150 تاريخ التسجيل : 28/09/2008 العمر : 36
موضوع: رد: نظري المحركات...مهم جدا الخميس 8 يناير 2009 - 23:32
معلش يا ادمن بالنسبة للصفع والدق ايه هيا اضرارهم وازاي نقاومهم ياريت تلحق ترد قبل الامتحان خلاص مافاضلش كتير ومعلش ياياسر هانتقل عليك شوية في الاسئلة انا مش شايف الهيدروجين او" اتش 2 او " في النواتج في المعادله اللي فوق امال هو راح فيييييييييييييييييييين ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Admin Admin
المساهمات : 135 تاريخ التسجيل : 26/09/2008
موضوع: رد: نظري المحركات...مهم جدا الجمعة 9 يناير 2009 - 0:17
بص يا تيحا من ناحية اضرارهم فكل اللى اعرفه انهم بياثروا على المحرك اما من ناحيه علاجهم انك تعالج اسباب حدوثهم
اما بالنسبة للمعادلة انا كنت بحلها بطرق زمان وعلشان كده ما كانتش بتتحل
واما بالنسبة للهيدروجين فالاحتراف كان جاف ولذلك لا يوجد به بخار ماء
وكدة كدة احنا منعرفش معادلة غيرها ومنه لله اللى كان السبب ومطلعناش منه بمعلومة صح
Te7a13
المساهمات : 150 تاريخ التسجيل : 28/09/2008 العمر : 36
موضوع: رد: نظري المحركات...مهم جدا الجمعة 9 يناير 2009 - 10:17
طيب ياريت يا ادمن شرح نوعين بتوع الـ "جافرنر" ونعرف ايه اوجه المقارنة بينهم وياريت كمان شرح الـ "تايمنج ديفيس"والكلام بتاع التحكم في كمية الوقود المحقونة
Admin Admin
المساهمات : 135 تاريخ التسجيل : 26/09/2008
موضوع: رد: نظري المحركات...مهم جدا الجمعة 9 يناير 2009 - 23:48
فى الديزل شوف حد غيرى
بجد رحم الله امرء عرف قدر نفسه
وانا حلم حياتى احل ولو1/3 امتحان الديزل وربنا يسهلها فى المحركات وملاقيش حاجات ملغية فى ورقة الامتحان علشان تكمل على الميد ترم اللى راح بفعل فاعل
TITO
المساهمات : 18 تاريخ التسجيل : 30/09/2008
موضوع: رد: نظري المحركات...مهم جدا السبت 10 يناير 2009 - 15:16
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته بخصوص اثبات الكفاءه الحراريه للدوره المشتركه الدكتور كان قال في المحاضره نثبتها احنا في البيت بعد لما هو اثبت بتاعت دوره ديزل وانا رافعها صور للي عايزها اسف لقله جوده الصور واني معرضتهاش بشكل احسن من كده بس ده نظرا لضيق الوقت وانتوا عارفين المضطر يركب مش عارف ايه يلا سلام
موضوع: رد: نظري المحركات...مهم جدا السبت 10 يناير 2009 - 16:13
كنت بتسال علي التايمينج ديفيس يا تيحا دي الmethod of operatio باختصار شديد عشان الوقت برضه تقع وحده ضبط زمن الحقن في اسفل المخضخه الموزعه ويتم تشغيلها بواسطه ضغط الوقود القادم من مضخه الامداد(supply pump ووحده ضبط التوقيت عباره عن مكبس محكوم من ناحيتين من ناحيه اليمين مغطي بكوفر ومن الناحيه الاخري مرتكز علي سبرينج معاير والمكبس به ثقب لدخول الوقود المضغوط وعند زياده سرعه المحرك عن 300 لفه/دقيقه يزداد ضغط مضخه الامداد ويتحرك المكبس الي اليسار محركا البلوك المنزلق والبنز المتحرك actuating pin والمتصل بالحلقه المثبته مع حلقه الدرافيل rollersالمحركه للكامه صعودا وهبوطا عندما يتحرك هذات البنز يساراتتحرك الدرافيل ويتم تقديم الحقن
يارب اكون افدتك باي حاجه علي السريع كده سلام
Admin Admin
المساهمات : 135 تاريخ التسجيل : 26/09/2008
موضوع: رد: نظري المحركات...مهم جدا السبت 10 يناير 2009 - 16:25
بخصوص معادلة الاحتراق وبعد قسمة الرقم اللى طالع على 14.7 علشان احسب الهواء الزائد طلعت الالفة 92.وده رقم مش مظبوط
اكيد فيه غلط
مصطفى
المساهمات : 20 تاريخ التسجيل : 11/11/2008
موضوع: رد: نظري المحركات...مهم جدا السبت 10 يناير 2009 - 18:40
جرب يا عبد الوهاب تحط جوا القوس بتاع زيد yH2O وطلع قيمة واي وبعدين احسب أنا عندي حل شيت اتنين طالع قيمة ألفا باتنين
بس نسب التوزيع متغيرة عن اللي حاطه ياسر
مصطفى
المساهمات : 20 تاريخ التسجيل : 11/11/2008
موضوع: رد: نظري المحركات...مهم جدا السبت 10 يناير 2009 - 18:52
معلش يا عبد الوهاب هتحطها برة القوس بتاع الزيد مش جواه
mohamed
المساهمات : 10 تاريخ التسجيل : 01/10/2008
موضوع: رد: نظري المحركات...مهم جدا السبت 10 يناير 2009 - 22:12
لأ يا عبد الوهاب لأنه قال فى المسألة ده محرك اشعال بالشرارة فلازم الخليط يبقي غنى يعنى ألفا <1
Admin Admin
المساهمات : 135 تاريخ التسجيل : 26/09/2008
موضوع: رد: نظري المحركات...مهم جدا السبت 10 يناير 2009 - 23:03
يا جدعان انا بكلم ان الدكتور قال لو غنى تبقى من0.75الى0.85 وهى طلعة برة الرينج ده
وبخصوص بخار الماء فلن يوثر على المعادلة
مصطفى
المساهمات : 20 تاريخ التسجيل : 11/11/2008
موضوع: رد: نظري المحركات...مهم جدا السبت 10 يناير 2009 - 23:49
لا هيأثر يا هوبا لأنه داخل مع الأوكسجين والاوكسجين داخل في استنتاج نسبة الخليط